Späť

BRIXTON GLANVILLE 250 - RASŤO EKKERT

Brixton Glanville 250 X

Môj pohľad a skúsenosti po prejdení 800 kilometrov.

 

Úvod

Určite mi dáte za pravdu, že motorky sú na rozdiel od iných dopravných prostriedkov niečo úplne iné. Dávame im mená, rozprávame sa s nimi a často k nim zahoríme úprimnou láskou, niekedy aj na prvý pohľad. Tak to bolo aj v mojom prípade.

Na motorkách jazdím od svojich 14-tich rokov. Najskôr bol Mustang 50, a na prvú lásku sa nezabúda. Vždy som inklinoval k motorkám, ktoré zvládli aj jazdu v teréne, mal som KTM 450, dokonca aj skúter, aj cestovné enduro, píšem to len preto, aby som ozrejmil, že mám s čím porovnávať.

Už dlhší čas som rozmýšľal o univerzálnej motorke, vhodnej na každodenné používanie, ktorá by ponúkala príjemnú jazdu po asfalte, nebála by sa ľahšieho terénu, nebola by príliš ťažká, mala rozumnú spotrebu a navyše bola aj štýlová a pekná. Tieto dosť náročné podmienky spĺňali scramblery niekoľkých známych značiek, ktoré už boli v predaji, ale ich ceny väčšinou začínali na 10 tisíc eurách, a to bolo pre môj rozpočet príliš. Na nedávnej Motorkárni v Haliči som objavil stánok MOPED Slovakia, v ktorom stál Brixton Glanville 250 a bolo rozhodnuté. Láska na prvý pohľad...úplne nový model, ktorý práve prišiel na európsky trh....niekoľko mailov, telefonátov, osobné stretnutie vo firme v Kolárove a odvážam si Glen na dlhodobý test.

 

Základné údaje

Moja prvá otázka smerovala k tomu, čo to ten Brixton vlastne je. Tak ako pri mnohých iných firmách je ťažké pôvod presne identifikovať. Po prehľadávaní internetu som zistil, že Brixton vychádza z tradičného britského dizajnu a po úspechu modelovej rady 125 prichádza väčšia 250-tka, ktorej srdcom je osvedčený, vzduchom chladený jednovalec Suzuki, zmontovaná je v Malajzii a pre európsky trh dostala elektronické vstrekované a ABS. Osvetlenie je ledkové. Glanville spĺňa tie najprísnejšie emisné limity. Výrobca uvádza spotrebu 2.7 litra na sto kilometrov.

 Pri pozornejšom skúmaní zistíte, že remeselné spracovanie je na veľmi dobrej úrovni a ku všetkému je dobrý prístup.


Prvé kilometre

Motorku preberám vo firme MOPED Slovakia v Kolárove. Má najazdených 150 kilometrov. Čaká ma cesta domov na Muránsku planinu, čo je zhruba 300 kilometrov. Po 230 kilogramov vážiacom cendure si teraz na 150 kilovej motorečke pripadám takmer ako v beztiažovom stave. Motor je v zábehu, a tak pozorne sledujem otáčkomer a točím maximálne 6-tisíc otáčok, napriek tomu je jazda veľmi svižná. Motorka má päť stupňovú prevodovku. Jednotka, dvojka sú dosť krátke, ale asi je to potrebné, motor je predsa len 250-tka. Po prvých pár kilometroch si vozenie na Glen začínam naplno užívať. Dokonalá ovládateľnosť, postupne sa smelšie nakláňam v zákrutách, tu je táto motorka naozaj doma. Balónové pneumatiky Kenda vpredu 100/90-18 vzadu 120/80-17 držia spoľahlivo. Pri 6-tisíc otáčkach je rýchlosť na päťke 85 kilometrov za hodinu. Po zabehnutí bude trvalá jazda okolo stovky úplne bez problémov. Budíky sú jednoduché, ako sa to na scrambleroch patrí. Kruhový otáčkomer , digitálny tachometer, celkové kilometre, neutrál, kontrolka ABS a množstvo paliva v nádrži. Jedinú výhradu mám k tomu, že pri mojej výške 185 cm mi display čiastočne prekrýva hrazda na riaditkách, ale používam navigáciu, takže v tom až taký problém nevidím.

Z južných rovín sa postupne dostávam do kopcovitejšieho terénu a tu začína tá pravá zábava. Všetko funguje bez problémov, motor má príjemný zvuk, pri správnom radení pekne zrýchľuje, samozrejme vtedy ho treba držať v otáčkach, pri normálnej jazde pekne ťahá aj okolo 4-tisíc.  

Posed je veľmi príjemný, mal som kedysi zlomenú chrbticu a som na to citlivý, ale tu je všetko v poriadku. Pôvodný zámer ísť domov najkratšou cestou ruším a pretože si jazdu naozaj užívam, nasmerujem si to na Zaježovú a Slatinské Lazy. Zbadám peknú poľnú cestu a hurá na ňu. Tu sa scrambler na širokých gumách s dobrým dezénom cíti ako doma. Skúšam jazdu v stupačkách a aj pri mojej výške nie je problém, pruženie funguje správne, predná vidlica pochytá všetky menšie nerovnosti a tie väčšie dostatočne utlmí. Samozrejme nie je to enduro, ale stroj do každého terénu. Vraciam sa na asfalt, schádzam do Detvy a už len posledný úsek cez Hriňovú, Látky, krásne serpentíny do Kokavy a ani sa nenazdám a som doma na Muránskej planine pri Tisovci. Posledný asi 500 metrový offroad úsek k nám domov na samotu si už naozaj užívam.

Po približne piatich hodinách v sedle a takmer tristo kilometroch konštatujem, že to bolo fajn zvezenie, únava je príjemná, žiadna bolesť v chrbte. Všetko fungovalo úplne bez problémov. Oleja je na ryske presne tak, ako v Kolárove.

Ešte posledná vizuálna kontrola a už sa teším na ďalšiu jazdu.

 


Každodenné využitie

Ako som už spomenul, žijeme na samote a prístup k nášmu domčeku je po lesnej ceste. Doteraz sme napríklad na nákupy jazdili našim terénnym autom, ale prečo nevyužiť scramblera, veď ten je na to priam určený. Jediný problém je ako nákup bezpečne naložiť a pripútať k motorke. Zatiaľ je ešte bez nosičov a zadnej kapsy, ale vzhľadom na kovovú konštrukciu okolo sedadla sa to dá riešiť pavúkom a popruhmi, je to celkom rýchle a funkčné. V ponuke sú rôzne bočné tašky v retro štýle, ktoré sa ku Glanville veľmi hodia. Vzhľadom na nízku váhu je manipulácia s motorkou príjemná, na otáčanie, cúvanie netreba zbytočne veľa sily, na kratšie výjazdy sa netreba obliekať do motorkárskeho oblečenia, veď jazda na scrableri je o slobode.

 

 

Glanville 250X ako cestovná motorka

Ako som už napísal na úvod, koncepcia scrablera, teda aj tohto Brixtonu sa mi páči pre jeho všestrannosť. Okrem využitia ako každodenného pomocníka má potenciál aj ako motorka na dlhšie cesty. Možno teraz namietnete, že na to sú predsa najlepšie cestovné motorky, či endurá. Vychádzam z vlastných skúseností, áno, ak chcem pravidelne zdolávať tisíce kilometrov, sú tieto motorky určite najlepšie. Ale keď chcem univerzálnu motorku, na ktorej okrem bežného jazdenia občas vyrazím na výlet, tak prečo nie. Ja som obišiel svet s jedným batohom, tak prečo by som mal na motorke viezť kilá zbytočností. A ak si myslíte, že treba mať motor o obsahu aspoň liter, tak sa stačí pozrieť na internet, aké cesty sa dajú urobiť na ešte menších motorkách ako je tento Brixton. Cestovanie na motorke je aj o tej ceste, krajine, ľuďoch, vôňach, nie len o cieli. Ak sa niekam ponáhľam môžem ísť lietadlom. A pri tejto príležitosti spomeniem aj spotrebu. Tú výrobca uvádza 2.7 litra na sto kilometrov. Mne to teraz v zábehu vychádza ešte menej. Veľké motorky majú bežne okolo sedem. Ak sa idem previezť raz za týždeň, tak je to jedno, ale keď si vyrátate rozdiel na  10 tisíc kilometrov, tak to už je slušná čiastka.....



Výlet na Pieniny

Krásne slnečné počasie nás vylákalo skúsiť si malý trip so stanovaním na Pieninách. Moja polovička išla na skútri, ja na Glen. Základom bolo vyskúšať ako sa podarí túto relatívne malú motorku nabaliť. Viezol som stan, spacák, stoličku, karimatku, varič, ešus a osobné veci. Zatiaľ nemám žiadne nosiče ani kapsy. Napriek tomu sa to ako vidíte na fotkách dalo bez problémov zbaliť za použitia dvoch popruhov a jedného pavúka. Pohodlie jazdy a posed zostal zachovaný, akurát pribudla chrbtová opierka. Samozrejme je jasné že toto nie je motorka na cestovanie vo dvojici, krátke zvezenie je samozrejme možné, ale ja aj na veľkej motorke zásadne jazdím sám.

Dvojdňový výlet prebehol bez najmenšieho problému. Aj napriek extrémnym teplotám a naloženej motorke, prejazdom cez rôzne sedlá, vzduchom chladený jednovalec stíhal a fungoval ako má.

 

 

Najazdených 800 kilometrov zhrnutie

Túto porciu kilometrov som najazdil za týždeň. Jazda na tejto motorke je úžasne zábavná a neustále som si vymýšľal rôzne dôvody, aby som sa mohol ísť voziť. Zatiaľ sa nevyskytol ani najmenší problém, či závada. Jediné čo som urobil, bolo dotiahnutie lanka spojky a namazanie reťaze. Olej sa drží na hornej ryske, aj keď o chvíľu bude výmena po prvých tisíc kilometroch. ABS je účinné a brzdy fungujú spoľahlivo. Štartovanie za studena, či tepla je na brnk, radenie je presné a ide ľahko. Spotreba je taktiež výborná. Teraz počas zábehu je to 2,6 litra na sto kilometrov.

Tento test je prvý, schválne som tu nepísal všetky technické parametre, tie si ľahko nájdete. Na záver ešte spomeniem cenu, tá je približne 3700€ a myslím, že táto motorka za to rozhodne stojí. Už teraz môžem povedať, že po skončení testu bude priateľstvo s Glen pokračovať a zostane v mojej garáži.

Toto bol len začiatok a už sa teším na ďalšie dobrodružstvá.

 Scrabler je sloboda a Brixton Glanville 250X  je toho dôkazom.

Rastislav Ekkert